Vikten av anknytning i förskolan

Av Viktoria Johansson & Stephanie Nobel

Detta examensarbete behandlar fem förskollärares syn på anknytning, strategier, möjligheter, begränsningar samt hur anknytning och anknytningsteorin lyfts i deras utbildning. För att få fram förskollärarnas tankar och erfarenheter utförde vi intervjuer på deras arbetsplatser. Vi har valt att analysera vår empiri utifrån John Bowlbys anknytningsteori och dess begrepp. Vad vi kunnat se är att samtliga förskollärare vill arbeta för en verksamhet som fokuserar på barnet och dess behov av trygghet. Dock visar vår studie att det finns begränsningar i verksamheten för att uppnå detta. Dessa begränsningar har att göra dels med verksamhetens utformning, men också förskollärarnas utbildning i relation till anknytning. I detta arbete lyfts även förskollärarnas strategier för att skapa en trygg miljö för barnen på förskolan.

Länk till uppsatsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s