Perspektiv på barnskötarens status i förskolan

Av Susanne Nordberg

I den här studien har jag undersökt talet om yrkesgruppen barnskötare i två lärartidningar. Jag har sökt på ’barnskötare’ och läst artiklar från perioden 2010-2017. Varje aktör i de olika utsagorna från artiklarna vill hävda sin föreställning inom talet om barnskötare, en föreställning som återspeglar deras förhållningssätt till barnskötarens närvaro inom förskolans verksamheter. I diskursanalysen kunde två diskurser särskiljas. Diskursen om den oprioriterade barnskötaren, och diskursen om den efterfrågade barnskötaren. Inom dessa diskurser identifierades flera synpunkter och perspektiv som i sig bidrar till att bilda diskurserna som helhet. Dessa perspektiv framhävs genom användning av tecken och språkliga uttalanden. De synpunkter och konflikter som utgör den oprioriterade barnskötaren hävdar att barnskötare saknar kompetens för att kunna anses vara lika kompetent som en utbildad förskollärare. I diskursen om den efterfrågade barnskötaren anses barnskötaren vara en kompetent yrkesgrupp, om än inte med samma färdigheter som förskolelärare. Diskursen föreslår idén om att barnskötarens färdigheter är bra, men den extra utbildningsinsatsen krävs för att kunna göra anspråk på yrkeskunnande.

Länk till uppsatsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s