Får jag en trea så hoppar jag tre steg och inte ett

Av Mediha Nuhanovic & Elin Ridell

Vårt intresse för matematiken väcktes genom våra erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen då förskollärarnas förhållningssätt gentemot matematik varit olika trots att alla förskollärare har samma uppdrag och ska utgå ifrån samma styrdokument. Matematiken är också ett aktuellt och omdebatterat ämne. Syftet med vår studie är att uppmärksamma problematiken kring ämnet matematik och undervisningen i förskolan. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Empirin analyserades utifrån ramverket Bishops (1988) sex fundamentala matematiska aktiviteter. Resultatet i vår studie visar på att förskollärarna anser att matematik är ett viktigt ämne. Förskollärarnas förhållningssätt gentemot matematik var positivt och alla berörde Bishops (1988) sex fundamentala matematiska aktiviteter på ett eller annat sätt.

Länk till uppsatsen

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s