Mötet i förskolan ur nyanlända barns föräldrars perspektiv

Av Christina Habtout

Syftet med denna studie är att få en inblick i hur föräldrar till nyanlända barn uppfattar sin situation i samarbete och i mötet med förskolans personal, under förskolans introduktion ur ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. Det är fyra föräldrar som har deltagit i vår studie och dem är alla nyanlända från Syrien. Vi har även intervjuat personal från Förskoleförvaltningen i samma kommun som studien genomfördes. Resultatet från studien visar att de flesta föräldrar är nöjda med både introduktionen och samarbetet med förskolans personal, det finns de föräldrar som dock som inte har känt sig delaktiga från början på grund av svårigheter med kommunikationen. Studien avlutas med en övergripande diskussion och förslag på vidare forskning.

Länk till uppsatsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s