Förskolepedagogers syn- och arbetssätt gällande små barns språkutveckling

Av Samire Tahiri

Under flera omgångar har jag uppmärksammat pedagoger som bara pratar med de barnen som är lite äldre och som redan kan det verbala språket för att då underlättar det situationen för pedagogerna. Syftet med denna uppsats är att utveckla kunskap om vad språkutveckling innebär för pedagogerna och hur de arbetar för att främja barns språk. Undersökningen utgår från följande frågeställningar: Vad innebär språkutveckling hos små barn för pedagogerna? Och hur arbetar pedagogerna för att stärka de små barnens språkutveckling? Genom att använda mig av den ryske psykologen Vygotskijs och den amerikanske psykiatern Sterns teori om små barns samspel, kommunikation och utveckling har jag analyserat den empiriska informationen jag har samlat in. Undersökningen är gjord på fem olika förskolor där jag intervjuade sex olika pedagoger. Som jag sedan analyserat utifrån mina frågeställningar. I undersökningen har jag kommit fram till att vikten till små barns språkutveckling handlar mycket om den engagerande pedagogen. Pedagogens närvaro i barnens olika aktiviteter samt kommunikationen och samspelet dem emellan är viktig.

Länk till uppsatsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s