Ska vi räkna? Då vill inte jag vara med!

Av My Kågefors & Sofie Odder

Syftet med denna studie var att analysera pedagogers syn på genusperspektiv i förhållande till kommunikation och relation mellan barn. Vi har undersökt vad pedagogerna, från tre förskolor, kommit fram till i sin studie där de använt sig av så kallade pildokumentationer. Det är en kvantitativ undersökning som kan leda till ett kvalitativt resultat. Det finns både verbal och icke-verbal kommunikation och i pildokumentationerna kunde man se hur de olika kommunikationerna gått mellan barnen. Vi har kopplat detta till anknytningsteorin som inkluderar omsorg och nära relationer. Teorier om genuskontraktet lyfter vi, det använde vi för att beskriva normer i samhället och tankar om genusperspektivet. Vi använde Vygotskijs teorier om socio-kulturella relationer som handlar om kommunikationer och samspel. Intervjuerna vi gjort var semistrukturerade och utifrån svaren kunde vi med hjälp av teorierna och begreppen i den analysera, för att svara på våra frågeställningar. Förskolorna som vi har gjort intervjuerna på jobbar för att inte skapa några genusskildringar mellan barnen. Förskolorna hade inte jobbat med den här typen av dokumentation förut och i resultatet kan man se att majoriteten av pedagogerna nu är positivt inställda till pildokumentationer. Pedagogerna har, i studien, upptäckt bland annat att slutresultatet blir olika beroende på placeringen av barnen.

Länk till uppsatsen

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s