Musiken har ett rytmiskt driv i språket

Av Sophie Nilsson & Julia Thern

Syftet med detta examensarbete är att synliggöra hur musiken i förskolan kan fungera som verktyg för barnets språkutveckling samt att undersöka ett urval av pedagogers syn på detta. Det empiriska materialet har vi fått fram genom att intervjua verksamma förskollärare samt genom att observera musikaktiviteter på en förskola i södra Skåne. Resultatet visar på att musiken på flera sätt kan fungera som ett språkutvecklande verktyg, de observerade och intervjuade pedagogerna använder aktivt och medvetet musiken för att stimulera barnens språkutveckling. Analysen har genomförts utifrån det sociokulturella perspektivet samt Carl Orffs musikpedagogiska idé. Denna sattes i relation till tidigare forskning som gjorts om barnets musik- och språkutveckling, samt hur de två påverkar varandra.

Länk till uppsatsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s