Möjligheter och utmaningar – planeringstid i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

Av Ellinor Huisman

Syftet med denna studie är att undersöka hur planeringstiden bedrivs i ett antal förskollärares pedagogiska verksamhet, samt vilka möjligheter och utmaningar förskollärarna upplever gällande planeringstiden. Studien har en kvalitativ ansats där enskilda intervjuer har utgjort metoden för datainsamling. Totalt fem yrkesverksamma förskollärare har intervjuats. Studien använder sig av ett verksamhetsteoretiskt perspektiv, vilket innebär att planeringstiden analyseras som ett verksamhetssystem. Resultatet visar att planeringstid innebär såväl möjligheter som utmaningar. Sammanfattningsvis beskrivs planeringstiden bidra till en ökad måluppfyllelse och högre kvalitet i verksamheten. Samtidigt framkommer en problematik gällande dess organisering, motstridiga synsätt och förhållningssätt, samt otillräckliga eller olika verktyg och tillvägagångssätt.

Länk till uppsatsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s